Asiakaskohtaaminen, joka jäi mieleen

Camilla_mustavalkoinen

Kuulun Suomen Vahinkovakuutuksen myynnin Outbound-tiimiin. Outbound tarkoittaa sitä, että työni on olla yhteydessä asiakkaisiimme ja tarjota heille tuotteitamme. Soittoja saattaa tulla välillä lähes katkeamattomana virtana. Tuolloin päivät ovat toki todella kiireisiä, mutta sehän on meidän kannaltamme vain hyvä asia.

Kesäkuun alussa meillä Suomen Vahinkovakuutuksessa alkoi Sales Academy -traineeohjelma, jota olen luotsannut. Ohjelma kestää noin kuusi kuukautta. Se on tarkoitettu lähinnä opiskelijoille, jotka ovat vailla työharjoittelupaikkaa ja jotka kaipaavat uutta kokemusta myynnin ja markkinoinnin alalta.
Erittäin jännä projekti mistä tulette varmasti blogin puolella kuulemaan lisää!

Työpäivistäni yksikään ei ole samanlainen, joka päivä on täynnä uusia asiakkuuksia, uusien työtehtävien hoitamista ja langan päässä on lähes aina uusi ääni. Jaan kanssanne erään tapahtuman, jonka tulen varmasti muistamaan vielä pitkään:

Erään kerran asiakas kilpailutti vakuutuksensa ja olin myymässä hänelle isohkoa vakuutuskokonaisuutta. Kauppoja ei sillä kertaa syntynyt, mutta puhelun aikana nauroimme yhdessä vaikka mille! Sain siitä aidosti hyvän fiiliksen, koska tunsin, että asiakas nauraa minun kanssani ja vieläpä minun vitseilleni! Kerroin myös asiakkaalle, että minut tavoittaa seuraavan kerran vasta muutaman viikon päästä, koska olin lähdössä reissuun. Kun palasin lomalta, sähköpostini viestitulvan joukosta erottui tämän asiakkaan viesti. Hän oli kirjoittanut minulle kuinka olin pelastanut hänen päivänsä, kun hän sai nauraa kanssani niin paljon että vatsalihaksiin sattui. Kuinka mukavaa oli kun myyjä ei tyrkyttänyt vaan kuunteli asiakasta alusta loppuun asti. Lopuksi asiakas toivotti minulle superihanaa lomaa. Se lämmitti näinkin nuorta sydäntä todella paljon!

Tämä tapaus sai minut pohtimaan sitä, miksi aina pitäisi olla niin virallinen. Itse käänsin kelkan saman tien kohti positiivisempaa asiakaskohtaamista. Asiakas kuin asiakas – kohdellaan asianmukaisesti mutta positiivisella meiningillä!

Minulta kysytään usein, onko meillä kivijalkakonttoreita. Kuten moni teistä jo tietää, me olemme täysin uudenlainen digivakuutusyhtiö, joten kivijalkakonttoreita meiltä ei löydy lainkaan. Haluamme tuottaa helppoa, kätevää ja aikaa säästävää vakuutuspalvelua asiakkaillemme digitaalisessa muodossa ja olla läsnä koko ajan – myös siellä kotisohvalla.

Kohta kolme vuotta on vierähtänyt siitä kun aloitin työt Suomen Vahinkovakuutuksessa. Kun hain myyjän paikkaa, minulla ei ollut minkäänlaista työkokemusta vakuutusalalta. Minua jännitti todella paljon; tuohon aikaan olin juuri tekemässä muuttoa pääkaupunkiseudulle ja uusi työpaikka tuntui surrealistiselta. Hämmästyin kun huomasin, miten nopeasti järjestelmien käyttöä ja vakuutusasioita oli mahdollista oppia. Olen saanut näiden kahden vuoden aikana arvokasta kokemusta sekä vakuutusalalta että myyntityöstä. Työkavereistani on tullut myös hyviä ystäviäni. Kuin ihmeen kaupalla sain vakituisen työpaikan ja nyt minulla onkin isompi vastuu kantaa hartioillani. Otan tehtävän kunnialla vastaan ja sanon kaikille lukijoille seuraavan: pystytte mihin vaan, kyllä se Siperia opettaa!

Allekirjoitus_camilla

Sales Executive